Bardzo pilne!! Dam więcej pkt jak ktoś dobrze odpowie!
Pol. Odwołując się do wiedzy
z mitologii i Biblii porównaj w formie tabelki (ale niekoniecznie) stworzenie świata w obydwu systemach religijnych.

Mitologiczny opis stworzenia świata:
Z pierwotnego Chaosu wyłoniła się para bogów - Uranos (Niebo) i Gaja (Ziemia), oni zrodzili potężnych tytanów, jednookich
cyklopów i mocarnych sturękich. Zdegustowany szpetotą potomstwa Uranos strącił swe dzieci
do piekielnych czeluści Tartaru. W akcie zemsty Gaja zbuntowała najmłodszego z tytanów Kronosa, który strącił Uranosa z tronu niebios i sam objął władzę. Z przelanej boskiej krwi powstały boginie zemsty Erynie.
Małżonka Kronosa, Reja, zrodziła mniej liczne, ale za to ładniejsze potomstwo: Hadesa, Posejdona, Herę, Demeter, Hestię i Zeusa. Kronos i tak nie był zadowolony, a aby zapobiec powtórce z historii, połykał swe dzieci. Kierowana macierzyńskim instynktem Reja przechytrzyła jednak męża, po ostatnim porodzie podała mu do pożarcia kamień
zawinięty w pieluszki zamiast najmłodszego Zeusa.
Dziecko ukryła na Krecie, gdzie niemowlę karmiła koza Amalteja. Ułamany róg niani wdzięczny Zeus uczynił symbolem dostatku - rogiem obfitości, a z jej skóry zrobił tarczę nie do przebicia - egidę.
Gdy Zeus dorósł, Reja podała Kronosowi środek na wymioty i przywróciła na świat połknięte potomstwo. Zaczęła się wielka rodowa bitwa o władzę nad światem. Kronosa wsparli inni Tytani, jego potomstwo stryjowie, czyli cyklopi i sturęcy. Zeus pokonał przeciwników ciskając gromy. Druga falę buntu gigantów, pomogli
zwalczyć Herkules i Dionizos ze świtą wściekle ryczących osłów.
Ostatniego ze zbuntowanych - potwora Tyfona Zeus przywalił Etną.


Opis biblijny:
To chyba wiecie jak było:)
* Dzień pierwszy – Stworzenie światła i oddzielenie go od ciemności.
* Dzień drugi – Stworzenie sklepienia niebieskiego oddzielającego wody górne od dolnych.
* Dzień trzeci – Stworzenie lądu i roślinności.
* Dzień czwarty – Stworzenie Słońca, Księżyca i gwiazd.
* Dzień piąty – Stworzenie zwierząt wodnych i latających.
* Dzień szósty – Stworzenie zwierząt lądowych i ludzi.
* Dzień siódmy - Liczenie tego dnia do aktu stworzenia uzależnione jest od używanych tekstów biblijnych. Tłumaczenia opierające się na Septuagincie (zwłaszcza katolickie) ten dzień traktują wyłącznie jako dzień odpoczynku uznając Dzień szósty jako ostatni. W pozostałych tłumaczeniach opartych na tekstach masoreckich Dzień siódmy jest dniem ukończenia dzieła stworzenia przez Boga


no to porównania to np, że w biblijnym jeden bóg, że wg biblii Bóg kocha wszystkich ludzi, że tam w mitologicznym to tartak to było tak jakby piekło itp...
Proszę o pomoc!!
Jak najszybciej!!

3

Odpowiedzi

2009-11-07T08:37:49+01:00
Powstanie swiata w Biblii:
- Bóg po prostu istniał
- jeden Bóg
- piekło – ciemność
- miłość do wszystkiego co zostało stworzone
- brak grzechu
- tylko jeden Bóg był władca
- sień siódmy – dzień odpoczynku
Powstanie świata w mitologii:
- bogowie wyłonili się z chaosu
- para bogów (kobieta i mężczyzna)
- piekło – Tartar
- bark miłości do rzeczy stworzonych
- strącenie do Tartaru własnych dzieci,
zemsta Gai nad Uranosem
- walka o władze nad światem
- gładzenie zbuntowanych
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-07T09:15:37+01:00
MITOLOGIA

-nie doskonali bogowie wprowadzają w świat nieporządek
-jest wielu bogów
- świat powstaje z chaosu
- świat zniszczyli bogowie
-rywalizacja między bogami
-władza należy do bogów
-harmonia i porządek w świecie natury, bez udziału bogów

BIBLIA

- wszystko co stwarza Bóg jest dobre
- jest jeden Bóg
- świat stwarza Bóg
- świat zniszczył człowiek
-Bóg jest jeden, z nikim nie rywalizuje
- Bóg dzieli się swoją władzą z człowiekiem
- Bóg wprowadza ład i harmonię
1 5 1
2009-11-07T09:47:59+01:00
RÓŻNICE:
MITOLOGIA:
-wielobóstwo - politeizm
-ludzki charakter bogów uczestniczą w życiu ludzkim
-bogowie są utożsamiani z różnymi siłam i przyrody, świat jest częścią bóstwa
-historia powstania świata ukazana jest jakoo drzewo genealogiczne pierwszych bogów walczących o władzę nad światem

BIBLIA:
-jeden Bóg monoteizm
-SAteórca jest doskonały
-świat nie jest częścią Boga jest jego dziełem
W Bożym planie istnienia uczestniczy człowiek

PODOBIEŃSTWA:
1-początkiem istnienia jest chaos i bezład
2-człowiek został stworzony przez ulepienie figury z hgliny i tchnięcie w nią życia
3-Wizja płaskiej Ziemi i zawieszonego nad nią nieba
2 5 2