Jedno zadanie:
a)Wyznacz liczbę, której 16% jest liczbą o 9 mniejszą niż
33 i 1/3% liczby 630 (- tj 33i 1/3 to jedna liczba tak jakby 100/3%).

b)Gruszki i śliwki kosztują tyle samo. Jezeli gruszki zdrożeją o 8%, zaś śliwki stanieją o 2%, to o ile procent
więcej niż obecnie trzeba będzie zapłacić za 2kg gruszek i 3 kg śliwek?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-07T21:34:33+01:00
A)
16%x=33 1/3%630-9
16/100x=100/3 *1/100*630-9
16/100x=1/3*630-9
16/100x=210-9
16/100x=201
x=1256.25

b)
cena początkowa
2x+3x=5x

po obniżce i podwyżce
gruszki podwyżka o 8%=> 1.08x
śliwki obniżka o 2% => 0.98x

2*1.08x+3*0.98x=2.16x+2.94x+5.1X

5X-----100%
5.1x----Y
Y=102%

102%-100%=2%
Odp. obecnie trzeba zapłacić o 2% wiecej niż poprzednio
2009-11-07T21:58:01+01:00
1]33⅓liczby630=¹⁰⁰/₃×630=21000 -9=20991 20991=16% x=100% x=20991×100:16=131 193,75 odp.ta liczba to 131193,75 zad.1]x-cena 1 kg gruszek i śliwek 1,08x×2=2,16x-cena 2kg gruszek po podwyzce x-0,02x=0,98x×3=2,94x-wartosc 3 kg sliwek po obnizce 2x+3x=5x 2,16x+2,94x=5,1x 5x=100% 5,1x=x% x=5,1×100:5=102%-100%=2% odp.trzeba bedzie zapłacic o 2% więcej.-pozdrawiam