Dwa zadania:

Zad.1
Oblicz długość geograficzną miejsc, których różnica czasu w stosunku do czasu słonecznego południka 15⁰E wynosi 2 h 30 min.

Zad.2
Zegarki wskazują godzinę 9.00 czasu urzędowego drugiego listopada w Białymstoku. Oblicz, która jest godzina według czasu słonecznego.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-07T20:46:51+01:00
Zad.1.

2h 30 min = 150 minut
roznica 4 minuty to roznica 1 stopia
roznica 150 minut to roznica x stopnia
x = 150/4 = 37,5 stopnia

Dlugosc geograficzna miejsca na zachod bedzie wynosic 22,5 stopnia dlugosci geograficznej zachodniej (W)

Dlugosc geograficzna meijsca na wschod to 15 stopni + 37,5 stopnia = 52,5 stopnia dlugosci geograficznej wschodniej (E)

Zad.2.
Wedlug internetu czas zimowy jest mierzony wedlug poludnika 15 stopni E. Bialystok jest na 23 stopniu E - wg. wikipedia.pl.
Czyli roznica w stopniach jest rowna 8.
1stopien - 4 minuty
8 stopni - x minut
x = 32 minuty

Jezeli przesuwamy sie na wschod a tak jest w tym wypadku to czas nalezy dodac.

Czas sloneczny w Bialym stoku to godzina 9.32 jezeli czas urzedowy wskazuje godzine dziewiatą 2 listopada.
  • Użytkownik Zadane
2009-11-07T21:27:24+01:00
Zad.1.

2 h 30 min to jest 150 min
różnica 150min to różnica x stopnia
x=150/4=37,5 stopnia

Dł. geograficzna za zachód - 37,5stopnia-15stopni = 22,5 stopnia długości geograficznej zachodniej (na zachód się odejmuje a na wschód dodaje)

Dł. geograficzna na wschód- 37,5 stopnia+ 15stopni=53,5stopnia dł. geograficznej wschodniej.



zad.2
Ja się nie uczyłam według czasu słonecznego obliczać xd także niestety nie mogę pomóc :)
2009-11-08T01:57:15+01:00
Zad.1.

150 minut
1 stopien = 4 min
roznica 150 minut to roznica x stopnia
150/4 = 37,5 stopni

Dlugosc geograficzna miejsca na zachod = 22,5 stopnia dlugosci geograficznej zachodniej

Dlugosc geograficzna meijsca na wschod 52,5 stopnia dlugosci geograficznej wschodniej

Zad.2.

1stopien - 4 minuty
8 stopni - x minut
x = 32 minuty
godzina 9.32