A) Postaw przecinki. Zaznacz wypowiedzenia wielokrotnie złożone.

Kiedy pierwsi Europejczycy zaczęli przybywać do Ameryki nie przypuszczali że istnieją tam wielkie świetnie zorganizowane państwa. Jednym z takich imperiów było królestwo Inków które leżało w zachodniej części Ameryki Południowej i obejmowało dużą część Andów rozciągając się z północy na południe na długość 3200 km. Inkowie byli świetnymi budowniczymi. Aby dobrze zarządzać swoim imperium wznieśli wysoko w górach wiele warownych miast oraz stworzyli ogromną sieć dróg łącząc w ten sposób stolice Cuzco z najdalszymi zakątkami kraju. To właśnie z Cuzco król wysyłał wiadomości lub rozkazy przez sztafety posłańców które przemierzyły prawie 320 km dziennie. Posłańcy przekazywali sobie pałeczkę z przywiązanymi do niej sznurkami których kolor grubość oraz sposób wiązania oznaczały różne informacje. Każdy kto znalazł szyfr mógł na przykład odczytać jakie były plony, ile jest zapasów srebra oraz złota lub jak przebiega wojna.

b) sporządź wykresy zaznaczonych wypowiedzeń.

3

Odpowiedzi

2009-11-07T21:05:24+01:00
Kiedy pierwsi Europejczycy zaczęli przybywać do Ameryki, nie przypuszczali że istnieją tam wielkie świetnie zorganizowane państwa. Jednym z takich imperiów było królestwo Inków, które leżało w zachodniej części Ameryki Południowej i obejmowało dużą część Andów rozciągając się z północy na południe na długość 3200 km. Inkowie byli świetnymi budowniczymi. Aby dobrze zarządzać
swoim imperium, wznieśli wysoko w górach
wiele warownych miast oraz stworzyli ogromną sieć dróg łącząc w ten sposób stolice Cuzco, z najdalszymi zakątkami kraju. To właśnie z Cuzco król wysyłał wiadomości lub rozkazy przez sztafety posłańców, które przemierzyły prawie
320 km dziennie. Posłańcy przekazywali sobie pałeczkę z przywiązanymi do niej sznurkami, których kolor grubość oraz sposób wiązania oznaczały różne informacje. Każdy kto znalazł szyfr, mógł na przykład odczytać jakie były plony, ile jest zapasów srebra oraz złota lub jak przebiega wojna.

Sorki ale podpunktu b) nie za bardzo rozumiem.
6 1 6
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-07T21:07:53+01:00
A) [...] - zaznaczenie wypowiedzenia wielokrotnie złożonego
[Kiedy pierwsi Europejczycy zaczęli przybywać do Ameryki nie przypuszczali, że istnieją tam wielkie świetnie zorganizowane państwa.] [Jednym z takich imperiów było królestwo Inków, które leżało w zachodniej części Ameryki Południowej i obejmowało dużą część Andów, rozciągając się z północy na południe na długość 3200 km.] Inkowie byli świetnymi budowniczymi. [Aby dobrze zarządzać swoim imperium wznieśli wysoko w górach wiele warownych miast oraz stworzyli ogromną sieć dróg, łącząc w ten sposób stolice Cuzco z najdalszymi zakątkami kraju.] [To właśnie z Cuzco król wysyłał wiadomości lub rozkazy przez sztafety posłańców, które przemierzyły prawie 320 km dziennie.] [Posłańcy przekazywali sobie pałeczkę z przywiązanymi do niej sznurkami, których kolor grubość oraz sposób wiązania oznaczały różne informacje.] [Każdy, kto znalazł szyfr mógł na przykład odczytać jakie były plony, ile jest zapasów srebra oraz złota lub jak przebiega wojna.]
38 3 38
2009-11-07T21:07:48+01:00
Kiedy pierwsi Europejczycy ,zaczęli przybywać do Ameryki nie przypuszczali, że istnieją tam wielkie świetnie zorganizowane państwa. Jednym z takich imperiów, było królestwo Inków ,które leżało w zachodniej części Ameryki Południowej i obejmowało dużą część Andów, rozciągając się z północy na południe na długość 3200 km. Inkowie byli świetnymi budowniczymi. Aby dobrze zarządzać
swoim imperium wznieśli wysoko w górach,
wiele warownych miast oraz stworzyli ogromną sieć dróg, łącząc w ten sposób stolice Cuzco z najdalszymi zakątkami kraju. To właśnie z Cuzco król, wysyłał wiadomości lub rozkazy przez sztafety, posłańców które przemierzyły prawie
320 km dziennie. Posłańcy przekazywali sobie pałeczkę z przywiązanymi do niej sznurkami, których kolor grubość oraz sposób wiązania, oznaczały różne informacje. Każdy kto znalazł szyfr ,mógł na przykład odczytać jakie były plony, ile jest zapasów, srebra oraz złota lub jak przebiega wojna.
7 1 7