Odpowiedzi

2009-11-07T21:43:25+01:00
Duża ilość substancji międzykomórkowej w stosunku do objętości komórek
funkcja spajająca a właściwie umożliwiające transport i kontakt między różnymi częściami organizmu).
Neuron jest to komórka nerwowa
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-07T21:52:32+01:00
1. działa jak filtr biologiczny - wychwytuje mikroogranizmy (wirusy, bakterie, pasożyty) krążące w organizmie, ale także komórki nowotworowe oraz różne substancje, takie jak toksyny, leki, metale ciężkie

2. jest miejscem „szkolenia” limfocytów B i T (komórek odpornościowych) – w węzłach chłonnych młode limfocyty uczą się rozpoznawać obce mikroorganizmy i cząsteczki oraz odróżniać je od elementów macierzystego organizmu

3. bierze udział w wytwarzaniu przeciwciał – limfocyty B mają zdolność wytwarzania cząsteczek zwanych przeciwciałami, które atakują obce komórki i je niszczą. Można je porównać do miniaturowych bomb z opóźnionym zapłonem, które trafiają w charakterystyczny czuły punkt obcej komórki. W chwili, kiedy węzeł chłonny wychwyci obcy mikroorganizm, limfocyty B gwałtowanie się namnażają, przez co węzeł zwiększa swoją objętość. Nowopowstała armia limfocytów produkuje odpowiednie przeciwciała, które opuszczają węzeł i drogą naczyń limfatycznych trafiają do krwi i tym samym każdego zakątka organizmu.
2 5 2