1.Uzupełnij wpisując określenia właściwości wymienionych substancji
Nazwa substancji Stan skupienia barwa zapach inne cechy charakt.

cyna

ocet

olej


2.zjawisko fizyczne czyli przemiana fizyczna polega na tym że............... np. ..... reakcja chemiczna czyli przemiana chemiczna polega na tym ze ................np........

3.wykonaj doświadczenie i napisz w tabeli rozwiązanie
a) do probówki ze słodką śmietaną dodaj odrobinę octu
b) probówkę z białkiem jaja ogrzewaj w płomieniu palnika aż do zwęglenia białak
Wypisz właściwości substancj prz doświadczenie i po doświadczeniu
4.Sporządź mieszaniny substancji wykorzystywanych w gospodarstwie domowym
a) kwasku cytrynowego z wodą
b) drobno zmielonego pieprzu z cukrem
c)węgla aktywnego z wodą
d)kaszy jęczmiennej z kaszą manna
rozdziel mieszaniny na składniki opisz spocób postępowania i obserwacje określ rodzaj mieszaniny.

2

Odpowiedzi

2009-11-08T11:10:12+01:00
Cyna -
stan skupieania - stały
barwa - srebrzystoszara
zapach- bez zapachu
inne cechy charakterystyczne - połysk\

ocet:
stan skupienia - ciecz
barwa - przezroczysta
zapach - charakterystyczny
inne cechy charakterystyczne - ?

olej:
stan skupienia - ciecz
barwa - zółta
zapach - bez zapachu
inne cechy charakterystyczne- ?

Zjawisko fizyczne - przemiana w wyniku której substancja nie zmienia swoich właściwości

Reakcja chemiczna - przemiana w wyniku której powstaje nowa substancja o zupełnie innych właściwościach chemicznych

a)śmietana zkwaśnieje
b)jajka zetną się
Zadanie 4.
a) mieszanina jednorodna
b) mieszanina niejednorodna
c) mieszanina niejednorodna
d) mieszanina niejednorodna
25 4 25
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T11:15:40+01:00
CYNA
- ciągliwoć i plastycznoć już w niskich temp. (ok.100°C)
- odpornoć na korozję
- nietoksycznoć
- dobre właciwoci mechaniczne
- niska temp. topnienia
- mała lepkoć w stanie płynnym
- łatwoć odlewania
- przyczepnoć do metali
- odpornoć na działanie tlenu, amoniaku, kwasu octowego
- brak odpornoci na działanie kwasów nieorganicznych
- cyna szara wykazuje cechy półprzewodnika
- w temperaturach bliskich zeru bezwzględnemu (ok. 4K) wykazuje własnoci nadprzewodzšce
- charakterystyczny dwięk wydawany przez zginany pręt cynowy powodowany tarciem jej kryształów

OCET
kwas octowy jest bezbarwną
żrącą cieczą.
100% kwas octowy jest bardzo higroskopijny
pochłania wilgoć z powietrza
ciekły,
bezbarwny,
charakterystyczny,
rozpuszczalny

OLEJ
ciekły,
jasnożółta,
bezwonny,
oleisty,
nierozpuszczalny .

2.
a)proces, w którym możemy wyróżnić co najmniej dwa istotnie różniące się stany materii, np. położenie, prędkość
b)Przemiana chemiczna (reakcja chemiczna) - przemiana, w której wyniku powstaje nowa substancja o innych właściwościach chemicznych.

3
a)spowoduje że śmietana się skwasi
b) żółtko i białko zetnie się

4

a- mieszanina jednorodna
b- mieszanina niejednorodna
c-mieszanina niejednorodna
d- mieszanina niejednorodna
24 2 24