Który z izotopów magnezu ma najwięcej neutronów
a) magnez-24 b) magnez-25 c) magnez-26??

Wykonaj odpowiednie obliczenia.

a).....................................
b).....................................
c).....................................


Z góry bardzo dziękuję ;)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T12:30:22+01:00
24, 25 i 26 to są masy atomowe. Liczbę atomową bierzemy z tablicy okresowej pierwiastków i magnez zawsze ma 12. A jak wiadomo liczbę neutronów obliczamy poprzez odjęcie liczby masowej od atomowej. Tak więc będzie:

a) 24 - 12 = 12
b) 25 - 12 = 13
c) 26 - 12 = 14

Z tego wynika, że najwięcej neutronów ma izotop trzeci.
1 5 1
2009-11-08T12:35:32+01:00
Izotopy to atomy tego samego pierwiastka różniące się między sobą ilością neutronów w jądrze. Ilość protoną i elektronów mają taką samą. Korzystamy z układu okresowego i odczytujemy ilość protonów w jądrze. Dla magnezu jest to 12. Jest to tzw. liczba atomowa. W zadaniu masz podane liczby masowe, czyli ilość portonów i neutronów w jądrze razem. Wystarczy teraz odjąć od podanych w zadaniu liczb odjąć 12 i obliczysz ilość neutronów. czyli:
a) 24 - 12= 12
b) 25 - 12 =13
A trzeci przykład oblicz sama.
Powodzenia.
2009-11-08T12:58:52+01:00
Aby obliczyć liczbę neutronów należy zastosować takie obliczenie:
masa atomowa-liczba atomowa=liczba neutronów
a) 24-12=12
b) 25-12=13
c) 26-12=14

Najwięcej neutronów ma izotop magnezu-26.
1 5 1