Mam napisać 4 tematy z wf. Tematy mają zajmować przynajmniej pół strony A4 Wstawiłem ten temat w przedmiot WOS bo WOS najbardziej mi się kojarzy z higieną i innymi takimi sprawami.
1. Znaczenie higieny w okresie dojrzewania.
2. Zmiany w budowie ciała i sprawności fizycznej w okresie dojrzewania.
3. Przyczyny i skutki otyłości oraz nadmiernego odchudzania się.
4. Przyczyny urazów w czasie zajęć ruchowych

Za odpowiedź z góry dzięki...

1

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T14:45:58+01:00
1. Higiena w okresie dojrzewania stanowi bardzo ważną rolę. Praca w zakresie higieny osobistej nad wyrobieniem nawyków wymaga dokładności i systematyczności oraz cierpliwości i wyrozumiałości za strony nauczycieli. Cele i zadania higieny osobistej to utrzymanie i wzmocnienie zdrowia oraz rozwijanie pełnej sprawności i aktywności fizycznej, psychicznej i umysłowej organizmu tak ważnej w tym właśnie okresie.
Sprawne funkcjonowanie skóry zależy od utrzymania jej w czystości. Skóra zdrowa, czysta i nienaruszona stanowi skuteczną zaporę przed drobnoustrojami chorobotwórczymi.
Mycie zębów jest bardzo istotne dla zdrowia, przez całe życie dbamy by były czyste, abyśmy nie mieli ubytków i by nie bolały. Zdrowe zęby to nasz wizerunek.
Ubranie człowieka, a w szczególności nastolatka powinno być czyste i schludne, a obuwie zadbane i wygodne. Zapobiegniemy w ten sposób chorobą stóp takim jak np. grzybica.
Zadaniem higieny jest również tworzenie racjonalnych norm higienicznych, w ważnych dziedzinach życia osobniczego, zapewnienie prawidłowego rozwoju organizmu w okresie dojrzewania.
Zatem należy o tym pamiętać i jak najlepiej dbać o higienę osobistą!!



2. Dojrzewanie jest to całość przemian, jakim podlega organizm dziecka, przeobrażając się w organizm osoby dorosłej. Zmiany te zachodzą jednocześnie w budowie zewnętrznej i wewnętrznej. W przypadku zmian wewnętrznych organizmu, wywołane jest to tzw. grą hormonów, które uaktywniają przysadkę mózgową i układ rozrodczy człowieka. Pod wpływem hormonów płciowych gruczoły rozrodcze zaczynają produkować komórki rozrodcze (plemniki i komórki jajowe), człowiek staje się zdolny do podjęcia aktywności seksualnej (dojrzałość seksualna) oraz do rozmnażania (dojrzałość rozrodcza). Osiągniecie tej zdolności jest jednak wyznacznikiem tylko dojrzałości seksualnej i płciowej.
Samo dojrzewanie biologiczne polega na zmianach w budowie zewnętrznej człowieka. Gwałtownemu wzrostowi ciała towarzyszy także powiększenie się narządów wewnętrznych: serca, płuc, nerek. Zostaje zakończone, gdy wszystkie narządy i układy są w pełni rozwinięte i następuje wtedy dojrzałość cielesna.

Zewnętrznym objawem dojrzewania dziewczynki jest pojawienie pierwszej miesiączki (menarche). Jest to wielkie wydarzenie w życiu każdej młodej kobiety. Jednak nie oznacza jeszcze dojrzałości rozrodczej. W wyniku działania żeńskich hormonów płciowych (estrogeny) na narządy rodne dochodzi do cyklicznych krwawień zwanych menstruacja (miesiączka). Z początku są to cykle nieregularne i bezowulacyjne, gdyż poziom hormonów produkowanych przez przysadkę i jajniki jest zbyt niski. Jest to jednak oznaka poważnych zmian zachodzących w organizmie dziewczyny oraz sygnał, ze w przyszłości będzie mogła rodzic dzieci.
U chłopców objawem dojrzewania jest wytrysk nasienia - polucja (zmazy nocne). Jest to proces naturalny, oznaka zmian zachodzących w organizmie, samoistne oczyszczanie się narządów płciowych. Nastręcza jednak wśród chłopców wiele obaw i lęków.
Cechy charakterystyczne dla podokresu późnoszkolnego:
- obwód i proporcje głowy osiągają wartości bardzo zbliżone do wartości końcowych,
- zacierają się stopniowo różnice morfologiczne i funkcjonalne układów i narządów w stosunku dziecku a osoba dorosła,
- postępuje proces zrastania się nasad kości długich z trzonami — chrząstek nasadowych,
* u dziewcząt ok. 16 lat,
* u chłopców ok. 18 lat,
- u chłopców następuje rozrost pasa barkowego i muskulatury,
- u dziewcząt następuje rozrost obręczy biodrowej i tkanki tłuszczowej,
- wzrastanie nie przebiega harmonijnie,
- problemy wychowawcze,
- u chłopców występuje tendencja do chwilowych zasłabnięć i omdleń,
- występuje zmienność nastrojów, mogą wystąpić problemy w szkole,
- zwiększona wrażliwość organizmu na wpływy czynników zewnętrznych,
- często pogłębiają się lub powstają nowe wady postawy i zaburzenia posturalne.



3. Przyczyną otyłości może być nieprawidłowe odżywianie, mała aktywność fizyczna, zaburzenia psychoemocjonalne lub leki. Otyłość może być też uwarunkowana genetycznie i biologicznie.
Skutkiem otyłości może być cukrzyca, nadciśnienie tętnicze,bezdech nocny, astma... Można tak wymieniać w nieskończoność. Dlatego też trzeba szczególną uwagę zwracać na swoją wagę. Dążyć powinniśmy zatem do uzyskania „zdrowej” wagi, a wygląd i sylwetkę odłożyć na drugi plan.
Przyczyną nadmiernego odchudzania się jest nieakceptowanie swojego ciała i wyglądu. Skutkiem tego mogą być zaburzenia pracy serca i nerek. Wypadają włosy, wiotczeje skóra. Psują się zęby, boli głowa, brak energii w dzień i bezsenność w nocy, omdlenia, osteoporoza. Skrajne wyczerpanie prowadzi do śmierci.



4. Każdego roku w czasie zajęć ruchowych zdarza się wiele nieszczęśliwych wypadków. Przeważnie sa to drobne urazy ciała, bywają jednak wypadki poważne aż do śmiertelnych włącznie. Kazdy wypadek łączy się z cierpieniem dziecka, bulwersuje rodziców i środowisko, zawsze działa przeciwko wychowaniu fizycznemu i nauczycielowi. Pocieszające jest jednak to ze na zajęciach prowadzących przez nauczycieli rozważnych odpowiedzialnych przewidujacych wypadki rzadko się zdarzają. Przewidywać potrafi ten nauczyciel, który dobrze zna psychikę dziecka wie, w jakim momencie ochronić ćwiczącego i w jaki sposób zabezpieczyć stanowisko ćwiczebne, a także zna całą gamę form organizacyjnych. U odpowiedzialnego nauczyciela nie zdarzają się wypadki, ponieważ zaleca on na lekcji zadania na miarę indywidualnych możliwości uczniów, zgodnie ze wskazaniami metodyki wychowania fizycznego. Zadania powinny być trudne, wyprzedzające rozwój ucznia, bo tylko takie zadania interesują młodzież, ale metodycznie następujące po sobie, to znaczy, ze uczeń nie powinien wykonywać np. kroku (zadania pośredniego) drugiego, jeśli jeszcze krok pierwszy nie został opanowany. Przyczyną urazów może też być brak odpowiedniej rozgrzewki przed grą.








Myślę, że powinno być dobrze ;))).
Pozdrawiam.
6 3 6