Odpowiedzi

2009-11-08T13:14:53+01:00
Przeprowadzona w XIII wieku p.n.e. przez Likurga reforma rolna doprowadziła do podziału ziemi na kilka tysięcy działek odpowiadających liczbie spartiatów. Po licznych podbojach i utworzeniu przymierza wojskowego, Sparta stała się pierwszą potęgą militarną na Peloponezie. Pełnoprawnymi obywatelami byli tylko spartiaci, potomkowie zwycięskich Dorów. Wolni byli także potomkowie podbitych Achajów- periojkowie, którzy mieszkali wokół Sparty. Zajmowali się oni handlem, rzemiosłem, uprawą roli, musieli uczestniczyć w wojnach i płacić podatki. Nie przysługiwały im żadne prawa polityczne. Heloci byli przydzielani w określonej liczbie poszczególnym Spartanom wraz z działkami ziemi, na których musieli pracować. Helotę można było bezkarnie zabijać. Urządzano przeciwko nim ekspedycje karne, mające na celu zgładzenie najdzielniejszych jednostek podejrzanych o organizowanie buntów.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-08T13:15:59+01:00
Na czele państwa spartańskiego stało dwóch królów, a było ich dwóch bo gdyby był jeden mogłby stać sie tyranem a tak jeden patrzył drugieu na ręce ;) dowodzili oni wojskiem oraz sprawowali funkcje sakralne. Królowie musieli słuchać zdania Geruzji tj. rady starszych liczącej 28 dziadziusiów, jej członkowie musieli miec przynajmniej 60 lat i byli wybierani dożywiotnio przez Zgromadzenie Ludowe -apellę, jego rola ograniczała się do zatwierdzania uchwał przedstawionych przez eforów, głosowano krzykiem ;) . 5 eforów sprawowało władzę administracyjną, kierowało polityką zagraniczną i sądownictwem.
4 4 4