Odpowiedzi

2009-11-08T13:39:14+01:00
Karol Dickens, Charles John Huffam Dickens, pseudonim Boz (ur. 7 lutego 1812 w Landport koło Portsmouth, zm. 9 czerwca 1870 w Gadshill koło Rochester w hrabstwie Kent) – XIX-wieczny angielski powieściopisarz. Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela powieści społeczno-obyczajowej w drugiej połowie XIX wieku, w Anglii .
Był synem urzędnika admiralicji. Jego ojciec został w roku 1824 uwięziony za długi, przez co rodzina popadła w nędzę. Dickens musiał wówczas podjąć pracę zarobkową, początkowo w fabryce pasty do butów, a później jako urzędnik sądowy. Zdobył pewne wykształcenie i w roku 1832 zaczął pracować jako sprawozdawca parlamentarny oraz dziennikarz w londyńskich dziennikach liberalno-reformatorskich.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T13:39:49+01:00
Karol Dickens, Charles John Huffam Dickens, pseudonim Boz (ur. 7 lutego 1812 w Landport koło Portsmouth, zm. 9 czerwca 1870 w Gadshill koło Rochester w hrabstwie Kent) – XIX-wieczny angielski powieściopisarz. Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela powieści społeczno-obyczajowej w drugiej połowie XIX wieku, w Anglii .

Był synem urzędnika admiralicji. Jego ojciec został w roku 1824 uwięziony za długi, przez co rodzina popadła w nędzę. Dickens musiał wówczas podjąć pracę zarobkową, początkowo w fabryce pasty do butów, a później jako urzędnik sądowy. Zdobył pewne wykształcenie i w roku 1832 zaczął pracować jako sprawozdawca parlamentarny oraz dziennikarz w londyńskich dziennikach liberalno-reformatorskich. W tym okresie zaczął pisać pierwsze, publikowane w czasopismach, skecze wydane jako Skecze Boza (Sketches by Boz 1836, wydanie polskie 1955), po sukcesie Klubu Pickwicka zajął się przede wszystkim twórczością literacką. Dickens odwiedził Amerykę dwa razy - w 1842 i w 1868 roku. W licznych powieściach dał wyraz wrażliwości na niesprawiedliwość i krzywdę społeczną, bezduszność praw wobec ludzi ubogich, realistyczny i drobiazgowy opis środowisk społecznych (mieszczańskich, biedoty miejskiej) zespalał z romantyczną atmosferą baśniowości i liryzmem. Stał się kronikarzem życia ówczesnego Londynu. Często utrwalał postacie dziwaków i ekscentryków o rysach karykaturalno-groteskowych. Dickens operował szeroką skalą humoru, często o zabarwieniu satyrycznym. Kiedy umarł, w wielu angielskich domach przywdziano żałobę.

Do najpopularniejszych utworów Dickensa należą :

* Klub Pickwicka (The Pickwick Papers, 1836–1837),
* Oliver Twist (1837 - 1838, wydanie polskie 1846),
* Nicholas Nickleby (Life and Adventures of Nicholas Nickelby, 1838 - 1839, wydanie polskie 1847),
* David Copperfield (David Copperfield, 1849 - 1850, wydanie polskie 1889),
* Ciężkie czasy (Hard Times, 1854, wydanie polskie 1866),
* Mała Dorrit (Little Dorrit, 1855 - 1857, wydanie polskie 1925),
* Magazyn osobliwości (The Old Curiosity Shop, 1840 - 1841),
* Barnaba Rudge (Barnaby Rudge, 1841),
* Marcin Chuzzlewit (Martin Chuzzlewit, 1843 - 1844),
* Samotnia (Bleak House, 1852 - 1853)'
* Opowieść o dwóch miastach (A Tale of Two Cities, 1859),
* Wielkie nadzieje (Great Expectations, 1860 - 1861, wydanie polskie 1868),
* Nasz wspólny przyjaciel (Our Mutual Friend, 1864 - 1865),
* cykl Opowieści wigilijnych (1843 - 1846, łączne wydanie polskie 1958)
o Opowieść wigilijna (A Christmas Carol, 1843)
o Dzwony (The Chimes, 1845),
o Świerszcz za kominem (The Cricket on the Hearth, 1846),
* niedokończona powieść Tajemnica Edwina Drooda (The Mystery of Edwin Drood, 1870).
2009-11-08T13:42:13+01:00
Karol Dickens - twórca "Opowieści wigilijnej" (1812 - 1870). "Ojciec angielskiej powieści realistycznej XIX w.", twórca powieści wiktoriańskiej (tak nazywamy czas panowania w Anglii królowej Wiktorii), w której ukazywał ówczesne życie. Piętnował zło, niesprawiedliwość, oszustwo, a nade wszystko krzywdę dzieci. Utwory Dickensa mają często charakter autobiograficzny.
Najważniejsze utwory:
"Klub Pickwicka"
"Oliwier Twist"
"Dawid Copperfield"
" Życie i przygody Nicolasa Nickledy"
"Świerszcz za kominem"
"Ciężkie czasy"
"Wielkie nadzieje"