Odpowiedzi

2009-11-08T14:12:18+01:00
Jest połączony z instrumentem mechanicznym. Ma mechanizm podobny do stosowanych w katarynkach. Rozpowszechniły się w dobie rokoka w XVIII w.
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T14:14:31+01:00
Zegar kurantowy jest instrumentem mechaniczym połączonym z zegarem. Najczęściej spotykany jest jako mechanizm napędzany ciężarkiem wagowym, podobny do stosowanego w katarynkach lub w których mechanizm porusza młotki uderzające w dzwony, płyty, sztaby i pręty (typ stosowany niemal wyłącznie w zegarach wieżowych).
Małe zegary kurantowe wyposażano w grające pozytywki. Niektóre zegary kurantowe są chlubą i arcydziełami sztuki kurantowej.

Rozpoznawalne zostały w dobie rokoka, na szacowany XVIII wiek.
1 5 1
2009-11-08T14:32:24+01:00
ZEGAR KURANTOWY to zegar połączony z instrumentem mechanicznym.
Zegary kurantowe rozpowszechniły się w XVIII w.

Do najczęściej spotykanych należą:
1. Zegar kurantowy z kurantem fletowym, mające mechanizm napędzany ciężarkiem wagowym, podobny do mechanizmu katarynki;
2. Zegar kurantowy z kurantem dzwonowym, w których mechanizm porusza młotki uderzające w dzwony, płyty, rury, pręty itp.
Pierwszy typ przeważa w zegarach mniejszych, domowych, drugi – w zegarach wieżowych.

W załączniku zdjęcie.