Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-08T14:47:52+01:00
Transport śródlądowy wykorzystuje sieć rzek oraz budowanych kanałów i śluz śródlądowych i należy do najstarszych transportów (np. dolina nilu). Obecnie poza krajami o dobrze rozwiniętej sieci połączeń (np. USA, Niemcy, Belgia, Holandia, Wlk. Brytania) oraz posuiadającymi duże żeglowne rzeki ( np. Chiny, Argentyna, Brazylia), jego znaczenie jest coraz mniejsze.

Zalety :
-tani
- nie powoduje zanieczyszczenia środowiska
- można nim przewozić towary o dużej masie i objętości
- może być wykorzystany jako jedyna droga transportu na obszarach słabo rozwiniętych i trudno dostępnych (Amazonka)

Wady:
-powolny
-wymaga regulacji rzek(kosztowne inwestycje w budoiwę kanałów, śluz, pogłębianie koryta)
-sezonowe zamarzanie rzek i duże wahania wód uniemożliwiają ich całoroczne wykorzystanie
- duże spadki wyłączają z eksploatacji górne odcinki rzek
2009-11-08T15:11:09+01:00
Transport sródlądowy wykorzystuje sieć rzek oraz budowanych kanałów i śluz środlądowych i należy do najstarszych transportów.Obecnie poza krajami o dobrze rozwiniętej sieci połączeń np.chiny,niemcy belgia,holandia,wlk.brytania.oraz posiadającym duże żeglowne rzeki np.chiny,argentyna,brazylia.jego znaczenie jest coraz mniejsze.zalety;tani,nie powoduje dużego zanieczyszczenia środowiska,można nim przewozić towary o dużej masie i objętości.może być wykorzystany jako jedyna droga transportu na obszarach słabo rowiniętych i trudno dostępnych np.Amazonka.wady;jest powolny.wymaga regulacji rzek(kosztowne inwestycje w budowę kanałów,śluz,pogłębianie koryta),sezonowe zamarzanie rzek i duże wahania wód uniemożliwiają ich całoroczne wykorzystanie.duże spadki wyłączają z eksploatacji górne odcinki rzek.powoduje duże zanieczyszczenie mórz i oceanów głównie z powodu katastrof tankowców