Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T15:11:02+01:00
12 września 1683 roku pod Wiedniem stanęły naprzeciwko siebie armia polsko-niemiecka dowodzona przez Jana III Sobieskiego i armia turecka na czele z wezyrem Kara Mustafą. Armia turecka była największą armią, jaką w XVII wieku zdołali zmobilizować Turcy. Przeciwko niej stanęły wojska polsko-austriackie w liczbie około 67 tysięcy żołnierzy. Na początku września armia polsko-niemiecka stanęła pod Wiedniem. Doborowa jazda polska (husaria) wraz z Sobieskim przedarła się przez Las Wiedeński i po południu 12 września ruszyła na zaskoczonych Turków. Kara Mustafa nie spodziewał się ataku na swoje wojska od tej strony. Polska husaria wpadła w tureckie szeregi. Turcy rzucili się do ucieczki. Wezyr porzucił swój obóz i rozpoczął odwrót. Sobieski wstrzymał atak nad rzeczką Wiedenką. Była już zbyt późna pora, aby gonić przeciwnika…. Tak przebiegła bitwa pod Wiedniem, ale załóżmy, że to co miało być jej końcem, stało się początkiem zwrotu, który doprowadził do … klęski wojsk Sobieskiego. Załóżmy, że nie wszystkie tureckie oddziały zostały zniszczone przez polską husarię. Janczarzy wycofali się za rzeczkę Wiedenkę i pod wieczór 12 września zaatakowali Polaków, którzy pewni zwycięstwa, wstrzymali dalszą pogoń za Turkami. Doszło do wieczornego, krwawego starcia janczarów z husarzami. Wynik był zgoła nieoczekiwany… po kilku godzinach walki Polacy zaczęli się wycofywać…
2009-11-08T17:11:06+01:00
12 września 1683 roku pod Wiedniem stanęły naprzeciwko siebie armia polsko-niemiecka dowodzona przez Jana III Sobieskiego i armia turecka na czele z wezyrem Kara Mustafą. Armia turecka była największą armią, jaką w XVII wieku zdołali zmobilizować Turcy. Przeciwko niej stanęły wojska polsko-austriackie w liczbie około 67 tysięcy żołnierzy. Na początku września armia polsko-niemiecka stanęła pod Wiedniem. Doborowa jazda polska (husaria) wraz z Sobieskim przedarła się przez Las Wiedeński i po południu 12 września ruszyła na zaskoczonych Turków. Kara Mustafa nie spodziewał się ataku na swoje wojska od tej strony. Polska husaria wpadła w tureckie szeregi. Turcy rzucili się do ucieczki. Wezyr porzucił swój obóz i rozpoczął odwrót. Sobieski wstrzymał atak nad rzeczką Wiedenką. Była już zbyt późna pora, aby gonić przeciwnika…. Tak przebiegła bitwa pod Wiedniem, ale załóżmy, że to co miało być jej końcem, stało się początkiem zwrotu, który doprowadził do … klęski wojsk Sobieskiego. Załóżmy, że nie wszystkie tureckie oddziały zostały zniszczone przez polską husarię. Janczarzy wycofali się za rzeczkę Wiedenkę i pod wieczór 12 września zaatakowali Polaków, którzy pewni zwycięstwa, wstrzymali dalszą pogoń za Turkami. Doszło do wieczornego, krwawego starcia janczarów z husarzami. Wynik był zgoła nieoczekiwany… po kilku godzinach walki Polacy zaczęli się wycofywać…