Wszystko dotyczy Sparty oraz Aten.
Mam do zrobienia takie zadania;
1.Wyjaśnij, co dla starożytnych Greków znaczyły terminy:
tyrania-
oligarchia-
demokracja-
ostracyzm-
2.Rozwiąż krzyżówkę:
1)Okrzyk wyrażający poparcie (na 9 liter)
2)Twórca oligarchii w Atenach (na 5 liter)
3)Pierwszy prawodawca ateński (na 6 liter)
4)Polityk ateński, zwolennik demokracji (na 8 liter)
5)Wysoki urzędnik w Sparcie (na 4 litery)
6)Wynagrodzenie dla obywateli za udział w zgromadzeniu ludowym (na 5 liter)
7)Nie miały praw politycznych ani w Atenach, ani w Sparcie.
8)Dowódca wojskowy w Atenach (na 7 liter)
9)Pozbawieni praw rolnicy w Sparcie. (na 6 liter)
10)Mieszkańcy Aten pochodzących a innych miast (na 10 liter)
11)Arystokratyczna rada w Atenach (na 7 liter)
3.Napisz Cechy wspólne i różnice Aten i Sparty.
4.Przeczytaj tekst. Określ, o które polis-Ateny czy Sparcie- pisze jego autor (starożytny historyk, Plutarch). Uzasadnij Odpowiedź.
~Wychowanie przyzwyczaiło ludzi do tego, że nie chcieli i nie potrafili żyć sami, bo byli zawsze jak pszczoły połączeni [...] wokół swoich przywódców~
5.Wyobraź sobie, że występujesz na zgromadzeniu ludowym w Atenach w czasach Peryklesa.
Napisz główne tezy (zagadnienia) mowy, w której albo wygłosisz pochwałę istniejącego ustroju, albo zaproponujesz jego zmianę.

3

Odpowiedzi

2009-11-08T16:28:38+01:00
Tyrania - rządy jednej jednostki. (tyrana)
oligarchia - ''rządy najlepszych'' rządziła atystokracja
demokracja - rządy ludu.
ostracyzm - sąd, instytucja która miała zapobiec rządom tyranii
Krzyżówka:
3-drakon
4-perykles
.
Więcej nie wiem: (
Mam nadzieje ze chociaz to pomoże:P
10 2 10
2009-11-08T16:29:26+01:00
Coś dla mnie ;)
ostrazyzm nie wiem ;(
oligarchia -żądzenie ludem prze najbogatrzych np hrabiów
demokracja -władza ludu
tyrania-żądzenie państwem za pomocą siły
krzyżówka'
7-kobiet i dzieci
zad3
cechy wspólne ;
oba należały do Grecji
cechy zależne;
w sparcie niechentnie przyjmowano obcych
w sparcie nie bylo demokracji
płacono tam żelazem nie złotem jak w atenach
żądziło tam 2 królów
zad4 Sparta bo w Sparcie żadzili krolowie a w atenach lud
zad 5 nie che mi sie pisac
9 2 9
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T16:58:21+01:00
Tyrania- niekontrolowane rządy
oligarchia- rządy ograniczonej grupy ludzi
demokracja- Ustrój polityczny wprowadzony w Atenach po reformach klejstenesa
ostracyzm- Tablica ceramiczna na których ludnosc wpisywała imienia osób podejrzanych o to że są wrogami demokracji
2.Rozwiąż krzyżówkę:
1)Okrzyk wyrażający poparcie (na 9 liter) aklamacja
2)Twórca oligarchii w Atenach (na 5 liter) Solon
3)Pierwszy prawodawca ateński (na 6 liter) Drakon
4)Polityk ateński, zwolennik demokracji (na 8 liter) Perykles
5)Wysoki urzędnik w Sparcie (na 4 litery) Efor
6)Wynagrodzenie dla obywateli za udział w zgromadzeniu ludowym (na 5 liter) Diety
7)Nie miały praw politycznych ani w Atenach, ani w Sparcie. kobiety
8)Dowódca wojskowy w Atenach (na 7 liter) Strateg
9)Pozbawieni praw rolnicy w Sparcie. (na 6 liter) Heloci
10)Mieszkańcy Aten pochodzących a innych miast (na 10 liter) metojkowie
11)Arystokratyczna rada w Atenach (na 7 liter) areopag
3.Napisz Cechy wspólne i różnice Aten i Sparty. cechy wspolne : Zgromadzenie ludowe Róznice W sparcie było 2 królów A w atenach władza królów była ograniczona przez arystokratów

4.Przeczytaj tekst. Określ, o które polis-Ateny czy Sparcie- pisze jego autor (starożytny historyk, Plutarch). Uzasadnij Odpowiedź.

~Wychowanie przyzwyczaiło ludzi do tego, że nie chcieli i nie potrafili żyć sami, bo byli zawsze jak pszczoły połączeni [...] wokół swoich przywódców~

Tekst dotyczy Sparty

Uzasadnienie ponieważ zawsze był tam choć 1 przywódca zostawał w miescie razem ze swoimi poddanymi i pilnował aby nie dochodziło do buntów i zamieszek . Wtedy gdy zostawał jeden król a drógi jechał na bitwe

49 3 49