Odpowiedzi

2009-11-08T17:21:09+01:00
W antyku były dwie główne techniki wojskowe.

1.Grecka falanga
2.Rzymski system manipołowy

1. Trzonem armii greckiej była falanga złożona z hoplitów ( od nazwy ich tarczy gr. hoplos). Posiadali oni długie kilkumetrowe włócznie. Walczyli ramię w ramię, żołnierz z lewej osłaniał twój lewy bok. Najlepsyzmi hoplitami byli hoplici spartańscy,którzy wychowani byli po to tylko, aby zabijać/walczyć.

2. Rzymianie na początku walczyli tak jak grecy w falandze, ale nie sprawdziło się to pośród pagórków Italii, więc zmienili taktykę.
Podzielili armię na 10 manipułów po 2 centurie. Przed walką przed manipuły wychodzili welici ( lekkozbrojni), którzy nosili na sobie skóry zwierząt i obrzucali zawsze przed walką armię przeciwnika włóczniami. Pierwszy właściwy szereg manipułu to byli hastaci,którzy byli najmłodsi w armii rzymskiej.Drugi szereg to byli Principesi, a 3 Triarii. Pierwsze 2 szeregi przed walką obrzucały przeciwnika włócznią o nazwie pillum ( l. mn. pile )
,a Triarii posiadali włócznie i walczyli tymi włóczniami, podczas gdy hastati i principesi walczyli krótkimi mieczami.

Potem jeszcze były 2 reformy armii rzymskiej, ale o tym nie będę już mówił ;)

Mam nadzieję że się to przyda :D
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T17:42:42+01:00
1. 490r pne. - bitwa pod Maratonem wygrana przez Greków
480r. pne. - bitwa pod Termopilami wygrana przez Persje
480r. pne. - bitwa morska pod Salaminą wygrana przez Greków
479r. pne. - bitwa pod Platejami(kto wygrał nie wiem)


2. Falanga - taktyka wojenna stosowana przez Greków polegała na tym że każdy wojownik w jednej ręce trzymał tarczę i osłaniał nią bok sąsiada. Ten sposób walki udoskonalił Aleksander Wielki.

3. Po wygranej bitwie pod Maratonem w 490 roku p. n .e. jeden wojownik przeybiegł do Aten by doręczyć wiadomość o wygranej bitwie a następnie zmarł z wyczeńczenia.(Nie jestem pewny, ale wydaje mi się że jest dobrze.)
1 4 1
2009-11-08T21:01:39+01:00
Przyczyny:
-ekspansja persji na terenach koloni greckich Azji mniejszej
-powstanie w Joni

Przebieg:
490r.p.n.e.-Maraton-wygrała Grecja Skutkiem tego było to , że Grecja była pewna, że z Persami można wygrać,-bieg maratoński

480r.p.n.e.-Termopile-Persja wygrała-Skutki:Otwarcie drogi do środkowej Grecji

28 września 480r.p.n.e.-Salamina-Grecja wygrała-Skutki: Wycofanie się floty Perskiej,

479r.p.n.e.-Plateje -Wygrała Grecja-Skutki: zakończenie wojny, klęska Persji.
1 5 1