Odpowiedzi

2009-11-08T19:29:26+01:00
18 lutego 1386 roku w Krakowie poślubił Świętą Jadwigę I "Andegaweńska" Robertyng-Capet-d'Anjou (urodzona w Wyszehradzie 15 lutego 1372 roku, zmarła w Krakowie na Wawelu 17 lipca 1399 roku) króla Polski, córkę Ludwika I "Wielkiego" króla Węgier i Polski i Elżbiety Kotromanić, córki Stefana Kotromanića bana Bośni. 29 stycznia 1402 roku ożenił się z Anną z Cilly (urodzona między 1380 roku a 1381 roku, zmarła w Krakowie na Wawelu z 21 maja 1416 roku), córkę Wilhelma hrabiego Cilly i Anny Piastówny, córki Kazimierza III "Wielkiego" króla polskiego. 2 maja 1417 roku zawarł w Sanoku związek małżeński z Elżbietą z Pilczy (urodzona około 1372 roku, zmarła w Krakowie na Wawelu 12 maja 1420 roku), córkę Ottona z Pilczy wojewody sandomierskiego i Jadwigi z Melsztyńskich. W Nowogródku 7 lutego 1422 roku ożenił się z Zofią (Sonką) Holszańską (urodzona około 1405 roku, zmarła w Krakowie na Wawelu 21 września 1461 roku), córką Andrzeja Iwanowicza księcia Holszańskiego i Aleksandry Dymitrowej księżnej Druckiej.

Założyciel dynastii Jagiellonów. W styczniu 1433 roku kardynał Zbigniew Oleśnicki wymógł na królu Władysławie II uznanie elekcyjności tronu polskiego.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T21:23:26+01:00
PIERWSZA ŻONA:
Jadwiga królowa Polski córka Ludwika Węgierskiego królapolski i węgier pobrali się w1386 roku ich współpraca towarzyska była bardzo dobra . w roku 1399 Jadwiga urodziła jedyne dziecko elżbiete bonifacje . niestety córka zmarła bardzo szybko ,a w kilka dni póżniej jej matka najpradopodobniej wskutek powikłań poporodowych.
DRUGA ŻONA:
Anna von cilly wnuczka po kądzieli króla Kazimierza wielkiego jej ojciec był księciem rzeszy . o zawarciu tego małżeństwa zadecydowały względy polityczne przez ten zwiazek jagiełło umocnił swe prawa do tronu polskiego anna była cichą i skromną kobietą zmarła w 1416 roku
trzecia żona:
zaslubiona w 1417 roku elżbieta pilecka córka wojewody ottona z pilczy małzenstwo budzilo sprzeciw u szlachty twierdzono nawet iz zona krola rzucała na niego czary by go uwieść.związek okreslano jako małżeństwo "orła ze świnią" gwałtowne reakcje wywołała jej koronacja w 1417 (listopad) królowa zmarła w roku 1420 na wawelu jagieło byłz nią w jej ostatnich chwilach
CZWARTA ŻONA:
W 1422 ROKU 71 LETNI KRÓL POŚLUBIŁ 17 letnia zofię(sońkę) holszańską w nowogródku.jej koronacja była w 1424 roku dopiero z tego związku doczekał się jagieło następcy tronu zofia urodziła 3 synów włwdysława kazimierza kazimierz. zofia była fundatorką kaplicy sw. trójcy na wawelu a w 1433 roku za jej poleceniem zaczeto tłumaczyć biblię na język polski królowa zmarła za panowania swego syna w 1461 roku.
1 5 1