Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-11-08T20:16:28+01:00
Trzustka wytwarza kwasy trawienne które trawią cukry białaka i tłusze a wątroba wytawrza żółć która trawi tluszcze. enzymy trawienne z trzustki i wątroby spływają do dwunastnicy
37 4 37
  • Użytkownik Zadane
2009-11-08T20:19:36+01:00
Głównym zadaniem wątroby jest filtracja krwi: neutralizuje toksyny
toksyczny amoniak przekształca w mocznikwytwarza Żółć, która emulguje tłuszcze i powtórnie wykorzystuje zuŻytą sól Żółciowąwytwarza i magazynuje enzymyprodukuje ciepło, bierze udział w termoregulacji .
Funkcje trzustki w organizmie dzielimy na wewnątrzwydzielnicze, polegające na wydzielaniu hormonówzewnątrzwydzielnicze, opierające się na wydzielaniu i transporcie soku trzustkowego do dwunastnicyTrzustka to gruczoł, który znajduje się w tylnej części jamy brzusznej Ze względu na budowę, możemy wyróżnić głowę, trzon oraz ogon trzustki.
14 4 14
Najlepsza Odpowiedź!
  • 0wca
  • Rozwiązujący
2009-11-08T20:21:42+01:00
Głównym zadaniem wątroby jest filtracja krwi:

* neutralizuje toksyny (np. alkohol i inne używki, a także niektóre leki) – głównie barbiturany
* toksyczny amoniak przekształca w mocznik (cykl ornitynowy)

Poza tym:

* syntezuje czynniki krzepnięcia krwi
* przekształca puryny w kwas moczowy
* węglowodany przekształca w łatwo przyswajalną dla organizmu glukozę, a jej nadmiar w glikogen lub w tłuszcze (które magazynuje)
* aminokwasy metabolizuje w tłuszcze
* magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, niewielkie ilości B12 i C, które uwalnia w razie potrzeby
* wytwarza żółć (do 1,5 litra na dobę), która emulguje tłuszcze i powtórnie wykorzystuje zużytą sól żółciową
* produkuje i magazynuje niektóre białka surowicy krwi (np. albuminę)
* wytwarza i magazynuje enzymy
* buforuje poziom glukozy we krwi
* produkuje ciepło, bierze udział w termoregulacji (krew wypływa cieplejsza o 1 °C)
* zachowuje w organizmie substancje nadające się do ponownego wykorzystania, zbędne – wydala
* u płodu pełni funkcję krwiotwórczą
* gromadzi i reguluje ilość żelaza w organizmie.

Podsumowując, wątroba spełnia cztery funkcje:

* detoksykacyjną
* metaboliczną
* zapasową
* magazynującą.




Trzustka spełnia dwie zasadnicze funkcje:

* czynność zewnątrzwydzielnicza (sok trzustkowy wydzielany do dwunastnicy zawierający przede wszystkim enzymy trawienne),
* czynność wewnątrzwydzielnicza (hormony, z których najważniejsze to insulina i glukagon).
24 3 24