Odpowiedzi

2009-11-08T21:12:34+01:00
Przyczyna: inkropacja do polski szwedzkiej części inflant
najważniejsza z bitw; bitwa pod kilcholmem
rozstrzygnięcie : szwecja panowała prawie w całych inflantach.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T21:47:39+01:00
Przyczyny wojen ze szwecją:
-dążność do utrzymania , a póżniej odzyskania tronu szwedzkiego stanowiła zasadniczy punkt działalności zygmunta III wazy
-polska połączona unią personalną ze szwecją nalegała na odstąpienie na jej rzecz estonii na co szwedzi nie chcieli sie zgodzic
-zygmunt zmuszony byl oddac władze w szwecji w rece rady złożonej z senatorow na czele z jego wuje karolem co bylo pretekstem do wszczęcia wojny
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA:
1601- szwedzi zajmuja inflanty az po rzeke dżwinę
1605-bitwa pod kircholmem pod dowództwem j,k chodkiewicz decydującą rolę odegrała husaria
1621-szwedzi korzystają ztego iz polska byla zajęta wojna z turcja i zajęła port-ryge
1622-rozejm w mittawie
1626-atak na polske pod dowodztwem gustawa adolfa szwedzi zajeli ujscie wisly blokujac gdansk
1627-zwyciestwo pod oliwa pod dowodztwem adm. dickimanna
1629-rp pokonala szwedow podtrzcina
1635-pokoj w sztumskiej wsi
1655-60-potop szwedzki
1655-obrona jasnej gory dzieki przeorowi kordeckiemu
1656- zwyciestwo czarneckiego pod warka
1660-pokoj w oliwie szwedzi zatrzymali inflanty i mieli zwrocic wszystkie zagrabione lupy czego nie uczynili zmuszeni byli do zagwarantowania wolności handlu na bałtyku a jan kazimierz zrzekł się praw do szwedzkiego tronu