Doświadczenie :

cel : obserwujemy skutki ciśnienia atmosferycznego /

konieczne przedmioty : plastikowa butelka z wodą mineralną niegazowaną

kolejne czynności :
- otwórz plastikową litrową butelkę z wodą mineralną i pij wodę tak , by powietrze z zewnątrz nie dostawało się do butelki

wyjaśnij zachowanie się ścianek tej butelki .

3

Odpowiedzi

2009-11-08T23:03:30+01:00
Ścianki butelki będą coraz to bardziej wklęsłe, ponieważ powoli będzie się robiła próżnia (brak powietrza).
12 3 12
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-08T23:06:37+01:00
Gdybys zostawil miejsce dla powietrze na dostawanie sie do butelkiw trakcie picia, scianki butelki nie zmienialy by ksztaltu, bo cisnienie w butelce bylo by ciagle takie samo (wylatuje woda, a na jej miejsce wlatuje powietrze - wiec przestrzen jest wypelniona). Natomiast, gdy nie ma miejsca na wlatujace powietrze, scianki butelki zaczynaja sie zgniatac, gdyz cisnienie w butelce sie zmniejsza i niepotrzebne mu juz tak duze naczynia, a cisnienie ma to do siebie, ze chce wypelniac powierzchnie, ile tylko sie da. Gdybys zrobil dziurke w butelce (obok korka), butelka zachowywalaby sie tak, jakbys zostawil miejsce an wlot powietrze (jakby nie bylo, tak by sie wlasnie stalo :) ) .


pzdr ^.^
21 3 21
  • Użytkownik Zadane
2009-11-09T00:15:21+01:00
Ponieważ ubywa wody, to zmniejsza się objętość butelki;
cisnienie w butelce było zblizone do atmosferycznego, teraz zmiejsza się i przechodzi w podcisnienie ;
poniewaz naczynie nie jest przystosowane do pracy w takich warunkach, siła oddziaływująca na scianki butelki zasysa je i nastepuje wklesniecie scianek
to tyle
16 4 16