Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-09T13:39:40+01:00
1. Sytuacja międzynarodowa

– Polska w lipcu 1947 r. odrzuca Europejski Plan Odbudowy tzw. plan Marshalla;
– na konferencji w Szklarskiej Porębie utworzone zostaje Biuro Informacyjne Partii Komunistycznych i Robotniczych tzw. Kominform (wrzesień 1947 r.) z zadaniem pilnowania posłuszeństwa partii komunistycznych w krajach demokracji ludowej;
– w styczniu 1949 r. powstaje Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG);
– wojna koreańska (1950–53) powoduje wzrost napięcia międzynarodowego;
– w maju 1955 r. zostaje utworzony Układ Warszawski.

2. Zjednoczenie ugrupowań ludowych i likwidacja SP

– w szeregach PSL trwa polityka oszczerstw, zastraszania i aresztowań (np. skazanie na 10 lat więzienia zastępcy sekretarza Naczelnego Komitetu Wykonawczego PSL Stanisława Mierzwę);
– z kraju ucieka Mikołajczyk, potem Korboński i Bagiński z PSL (październik 1947 r.);
– ludzie związani z komunistami przejmują kierownictwo w PSL, prezesem Józef Niećko;
– PSL i SL łączą się w Zjednoczone Stronnictwo Ludowe (listopad 1949 r.), prezesem Józef Niećko;
– Stronnictwo Pracy zaprzestaje działalności w lipcu 1950 r. (część członków wstępuje do Stronnictwa Demokratycznego).
1 1 1
2009-11-09T13:48:18+01:00
Ten okres stalinizmu w Polsce nazywamy nazywane są lata 1945-1956rok . Po zakończeniu II wojny światowej zaczeły się budowy nowego ustroju w Polsce na zasadach panujących w ZSRR.


Mam nadzieję że oto chodziło ;)) pozdro