1 Gdzie żyją bakterie?
2 Jaka jest ich budowa?
3 Jakie mają kształty?
4 Opisz czynności bakterii.
5 Jaką mają rolę w przyrodzie i w życiu człowieka
6 Co to są wirusy?
7 Jak strzec się przed chorobami wirusowymi bakteryjnymi?
8 Rola bakterii symbiotycznych

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-09T16:39:36+01:00
1.Bakterie żyją we wszystkich środowiskach fizycznych,, w innych organizmach i w wodzie, na lodowcach Antarktydy ,a także na terenach promieniotwórczych.Środowiskiem najliczniej zasiedlonym przez bakterie jest gleba
2.Budowa bakterii jest prosta. Nie mają jądra komórkowego, chloroplastów, mitochondriów, ani aparatu Golgiego.Posiadają za to neukloidy oraz plazmidy.
3.Bakterie ze względu na kształt dzielimy na :bakterie o kształcie pałeczkowatym ,bakterie o kształcie kulistym i bakterie o kształcie spiralnym .
4.?
5.w przyrodzie:
-uczestniczą w procesach glebotwórczych
-prowadzą rozkład martwych organizmów, oczyszczając Ziemię
-wprowadzają pierwiastki do obiegu, np. obieg azotu
w życiu człowieka:
są wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym w produkcji:
- szczepionek (osłabione lub zabite bakterie wstrzykiwane zdrowym organizmom celem uodpornienia na choroby zakaźne przez wywołanie produkcji swoistych przeciwciał)
- surowic (gotowe przeciwciała wstrzykiwane choremu celem wywołania natychmiastowej reakcji odpornościowej)
- antybiotyków (wytwarzają substancje hamujące rozwój konkurencyjnych bakterii)
- witamin (C, B12)
- są wykorzystywane do otrzymywania kiszonek (kapusty, ogórków, paszy dla zwierząt)
6.wirusy-twory biologiczne o wielkości 15-300nm,nie posiadające struktury komórkowej
7. częste mycie rąk mydłem, wietrzenie pomieszczenie w którym przebywamy, zakrywanie nosa i ust chusteczkami higienicznymi podczas kichania, nie kontaktowac sie z osobami przeziębionymi lub chorymi, przyjmowac witamine C ponieważ podnosi odpornosć organizmu, picie herbat z owoców leśnych, nie przegrzewać sie na polu, dużo się ruszac na świezm powietrzu, duzo dobrego snu, przed tym wywietrzyc sypialnie, unikaj dużych skupisk ludzi,Nie przegrzewaj pomieszczeń,
8.przebywając w przewodzie pokarmowym zwierząt ułatwiają ich rola to także :trawienie ,oddychanie, odżywianie oraz rozmnażanie
4 3 4
2009-11-09T16:40:07+01:00
1. występowanie - wszędzie (woda, gleba, powietrze, organizmy żywe)
2.budowa
- formy kuliste (ziarniaki)
- cylindryczne ( pałeczki, laseczki)
- skręcone spiralnie (krętki, przecinkowce)
- formy kolonijne (paciorkowce, gronkowce, dwoinki)
3.to to samo co w 2
4.czynności bakterii:
- odżywianie - autotrofy, heterotrofy
- oddychanie - tlenowo i beztlenowo
- rozmnażanie - podział komórki macierzystej
5.są organizmami pionierskimi, wykorzystuje je się w przemyśle spożywczym, użyźniają gleby, wytwarzają toksyny, wywołują choroby, wywołują procesy gnilne.
6.wirusy to bezkomórkowe formy życia; składają się z materiału genetycznego w otoczce białkowej (kapsyd)
7.szczepić się
8.bakterie te zasiedliwują nasze jelita, wytwarzają między nimi potrzebne witaminy,
wytwarzają symbiozę

mam nadzieję że pomogłam ;)
to jest dobrze, bo miałam to w zeszycie.... pozdrowienia
3 5 3