12) W królewskim sadzie rosły gruszki na wierzbie.Pewnego dnia zerwał się porywisty wiatr i 40% gruszek spadło.Po kilku dniach ogrodnik zerwał 90% pozostałych owoców,zostawiając na drzewie 12 sztuk.Ile gruszek rosło na wierzbie?
13) Znajdź liczbę a wiedząc,że :
a) liczba o 10% większa od a jest równa 55
b) liczba o 15% mniejsza od a jest równa 170
c) liczba o 70% mniejsza od a jest równa 360
d) liczba o 120% większa od a jest równa 88
14) a) Proszek ,,Zwykły" podrożał o 5% i kosztuje teraz 21 zł.Ile kosztował przed podwyżką?
b) Po obniżce cen o 10% za kurtkę zapłacono 405 zł.Ile kosztowała ta kurtka przed obniżką?
15) Prawdziwki po ususzeniu tracą ok.92% swojej masy.Ile kilogramów prawdziwków trzeba zebrać,aby otrzymać 1 kg grzybów suszonych?
Błagam o odpowiedź muszę mieć na jutro ale jak odpowiadacie to nie piszcie "proporcji" tylko tak zrozumiale z góry dziękuję dam naj:**

3

Odpowiedzi

2009-11-09T17:12:19+01:00
12)
x - 40%x = 60%x

0,6x-0,9*0,6x = 12
0,6x - 0,54x = 12
0,06x = 12
x = 12/0,06
x = 200

13)
a) 110%a = 55
1,1a=55
a = 50
b) 100%a - 15%a = 85%a
0,85a = 170
a=200
c) 100%a-70%a = 360
0,3 = 360
a=1200
d) 100%a + 120%a = 88
2,2a=88
a=40

14)
a) x + 0,05x = 21
1,05x = 21
x = 20
b) 100%x - 10%x = 90%x
0,9x = 405
x = 450

Nad piętnastym nie mam niestety czasu, żeby posiedzieć.
15 1 15
2009-11-09T17:12:23+01:00
13.
a)110% jest równe 55
110% = 1,1
55: 1,1 = 50

b)
85% jest równe 170
85% = 0,85
170: 0,85 = 200

c) 30% jest równe 360
30 %= 0,3
360: 0,3 = 1200

d) 220 % jest równe 88
220% = 2,2
88: 2,2= 40

14.
a) x - szukana liczba
100% + 5% = 105%
105% = 1,05
1,05x = 21
x= 21:1,05
x= 20 zł

b) x- szukana liczba
100%- 10%= 90%
90% = 0,9
0,9x= 450 zł
x= 450: 0,9
x=500 zł
8 3 8
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-09T17:14:04+01:00
12) 100%-90%=10%, więc
10%-12
100%-x

x=(100*12)/10= 120

100%-40%=60%, więc
120- 60%
x-100%

x=(100*120)/60= 12000/60=200

Odp. Na wierzbie było 200 gruszek.

13)
110%=55 czyli 100%=55 ×100:110=50 nastepne 85%=170 czyli 100%=170×100:85=200 dalej 30%=3600 więc 100%=360×100:30=1200 i ostatnie 220%=88 czyli 100%=88×100:220=40 skąd się wzięło np te 30 % no skoro twoja liczba a to 100% to liczba o 70% mniejsza =30% a liczba o 10% wieksza to 110% a o 15% mniejsza to 85% a o 120% wieksza to 220% bo 100%+120%=220%

14)
a)
5%×21=105÷100=1.05
21zł+1,05zł=22,05zł-po podwyżce
b)
10%×450=450÷10=45zl 450+45=495zł
100 skrucic z 450 po zerze

15)

1 kg - 8%
x - 100%
x = 100/8 = 12,5kg
5 3 5