Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-09T17:21:59+01:00
Przyczyny wystąpienia eksplozji demograficznej:
- poprawa warunków życia (więcej żywności, lepsze warunki higieniczne)
- rozwój nauki, a zwłaszcza nauk medycznych, który pozwolił opanować wiele chorób epidemicznych ( dżumę, cholerę, malarię, ospę).
- wyższy poziom zabezpieczeń społecznych w wielu krajach rozwijających się
- zwiększenie długości życia ludzi np. na początku naszego stulecia średnia długość życia wynosiła 55 lat, a obecnie wynosi on ponad 80 lat.
- ograniczenie wojen lokalnych (zmniejszenie śmiertelności)
Szybki wzrost liczby ludności wywołuje szereg niekorzystnych zjawisk. Do najważniejszych z nich należą:
- zjawisko głodu – 14% cierpi na głód, Afryka, na południe od Sahary.
- zmiany w naturalnym środowisku: wycinanie lasów. Powiększenie się obszarów pustynnych, degradacja gleb, zanieczyszczenia wód, powietrza.
- żywiołowa urbanizacja w krajach rozwijających się
- nienadążanie rozwoju infrastruktury społecznej za tempem przyrostu naturalnego

Moim zdaniem w Polsce będzie zmieniał się przyrost naturalny na ujemny.

Przyczyny ujemnego przyrostu naturalnego:
- starzenia się społeczeństwa
- opóźnianie wieku zawierania małżeństw
- większa częstotliwość zapadania na choroby cywilizacyjne
- warunki ekonomiczne
- konsumpcyjny charakter życia
- brak mieszkań
- bezrobocie
17 4 17
  • Użytkownik Zadane
2009-11-09T17:35:47+01:00
Wyż kompensacyjny - > najwyższy przyrost naturalny po II wojnie światowej występował w latach 50. Faza kompensacji strat wojennych. w miarę wchodzenia w wiek rozrodczy roczników z okresu wojny, współczynnik przyrostu obniżał się , uzyskując minimum równe 8,2 promili w 1969 r. w nastepnych latach zakladaly rodziny roczniki wyzu powojennego dajac efekt "echa wyzu demograficznego".
osiagnal on swoj szczyt w 1976r. (10,7 promili) . od tego czasu wspolczynnik systematycznie spada , a od roku 2002 jest ujemny.

ad2. wedlug mnie wspolczynnik przyrostu naturalnego w polsce jesli nie zajda zadne zmiany w ustroju kraju bedzie nadal spadal . jedeynym sposobem by bylo odwrotnie jest przekonanie i zachecenie kobiet do rodzenia dzieci. w dzisiajeszych czasach kobiety poswiecaja sie karierze zawodowej , istaniej model rodziny 2 +1 . Rzad polski powinien w sposob pomocy spolecznej lub peinieznaj zachecaC POLki do rodzenia dzieci ( bo pomoc w obecnych czasach - becikowe - 1000 zl wprowadzone przez giertycha jest smieszne ! )
10 4 10