Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-09T18:39:45+01:00
PRZYCZYNY GOSPODARCZO-SPOŁECZNE:
Handel z krajami wschodu był dla Europejczyków niekorzystny, bardzo kosztowny. Towary były niezwykłe, musiały przejść przez ręce wielu pośredników, więc były bardzo drogie. Bilans handlu był ujemny;
W Europie Zachodniej (Portugalia, Hiszpania) brakowało ziem dla rosnącej liczby rycerzy, widoczne było szybkie ubożenie szlachty. Rycerze gotowi byli oddać życie, aby znaleźć nowe źródło dochodów (ziemie);
Zakończyły się walki z Arabami w Hiszpanii, które dostarczały zysków szlachcie.

PRZYCZYNY POLITYCZNE:
Handel był utrudniony przez Turków osmańskich, którzy opanowali Bliski Wschód, przecięli drogi lądowe (szlak do Indii, Chin), pobierali wysokie cło, dlatego szukano dróg morskich (opłynięcie Afryki);

PRZYCZYNY IDEOLOGICZNE:
Rozwój myśli humanistycznej;

POSTĘP W KARTOGRAFII I TECHNICE ŻEGLUGI MORSKIEJ:
nowe, dokładniejsze mapy;
atlas Gerharda Kremera- Merkatora;
Marco Polo, opis świata (dotarł do Chin);
nowe urządzenia (busola, log- przyrząd do mierzenia odległości na morzu);
Karawele- większe, masywniejsze, wysokie burty, odporniejsze;
2 3 2
2009-11-09T18:40:23+01:00
1.Ciekawość ludzka
2.Dla władzy
3.Chęć podbicia lądów (ewangelizowanie)
4.Brak pracy dla rycerstwa
5.Zagrożenie ze strony Turkow
6.Poszukiwanie surowców
7.Udoskonalenie środków żeglugi
8.Rozwój kartografii
No i wymienisz , ze są społeczna polityczne i gospodarcze^.;P
wsysko^
dziękuję^
1 5 1