Mam prośbę. Mógłby mi ktoś wytłumaczyć usuwanie niewymierności z mianownika?

I konretniej chodzi mi o rozwiązanie przykładów:

5 : 2 * pierwiastek z 2
pierwiastek z 5 : 3
7 : 2 * pierwiastek z 5

: = kreska ułamkowa
* = wiadomo, mnożenie.

Będę bardzo wdzięczna...

3

Odpowiedzi

2009-11-16T15:33:18+01:00
5 / 2√2 = musisz mianownik i licznik pomnożyć przez √2 = 5√2 / 2√2 * √2 = 5√2/8


7/ 2√5 = 7√5 / 2√5 * √5 = 7√5 / 10
2009-11-16T15:33:30+01:00
Też miałam taki problem i też nie wiem jak to sie robi wiec jak to wytlumaczy to tez bede bardzo wdzieczna :):):):):)
Najlepsza Odpowiedź!
  • andz
  • Początkujący
2009-11-16T15:41:08+01:00
5 : 2 √2 . obie strony mnozymy przez √2 żeby pozbyc sie niewymierności . dostajemy 5 √2 : 4 [ ponieważ √2 * √2 daje 2 ] .
7: 2√5 = 7√5 : 2 √5 * √5 = 7√5 : 10