Oblicz z jakiej minimalnej prędkości należy swobodnie zjechać wózkiem po torach w kolejce górskiej aby w najwyższym położeniu pętli ,,diabelskiego młynu" wózek nie oderwał się od torów. Tutaj chodzi o wyprowadzanie wzoru na symbolach.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-20T17:16:57+01:00
G ≈ 10 m/s² (przyjmujemy g=10)

a = V²/r (przyspieszenie dośrodkowe)

V²/r=g (siła odśrodkowa musi równoważyć przyciąganie ziemskie)

V²=g×r

V=√g×r (wyprowadzony wzór)
2010-01-20T19:04:53+01:00
2010-01-20T22:29:46+01:00
Chyba chodzi o wysokosc a nie o predkosc

Calosc opiera sie na zamianie energi kinetycznej w mechaniczna

H-minimalna wysokosc
h-najwyzszy punkt petli
m-masa wagonika
Fb-siła bezwadności
r-promien petli

(H-h)mg = ½mv²
v² = 2(H-h)mg/m
v² = 2(H-h)g

Fb = mv²/r
Fb = Fg (zeby wagonik nie spadl)
mv²/r = mg
v² = gr
podstawiamy wynik

gr = 2(H-h)g
r = 2(H-h)
r = 2H - 2h
2H = r + 2h
H = ½r + h

Chyba dobrze, nie?

powodzenia