Odpowiedzi

2010-02-02T18:28:29+01:00
A) Jak jest zbudowana:
-pisana prozą,
-o zdarzeniach opowiada narrator,
-we wstępie i zakończeniu charakterystyczne zwroty: ,,Dawno, dawno temu..." , ,,Za górami, za lasami...",
-na ogół kończy się szczęśliwie.

b) Kim są bohaterowie:
-postaci realistyczne występują obok bohaterów fantastycznych, obdarzonych nadludzką mocą (wróżki,krasnoludki,czarownice,smoki),
-bohaterowie kontrastują ze sobą (dobra i zła wróżka,dobra i zła córka,dobry i zły król),
-ożywiona przyroda (uosobienie) np: mówiące zwierzęta, czująca, myśląca stokrotka.

c) Gdzie i kiedy rozgrywają się wydarzenia:
-miejsce nieokreślone (,,Za górami, za lasami..."),
-czas nieokreślony, odległa przeszłość (,,Dawno, dawno temu...").

d) Jakie motywy są dla niej typowe:
-motywy wędrowne np: wróżki, smoki, przemiany w królewnę,
-charakterystyczne rekwizyty: różdżka latające przedmioty.

e) Jaką funkcję pełnią:
-funkcja dydaktyczna, poprzez wynikające z baśni morał (dobro zwycięża ze złem,uczciwość zostaje wynagrodzona,przekazuje ludową mądrość,ponadczasowe prawdy)

Jacob i Wilhliam Grimm
Hans Christian Andersen
9 3 9
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-02T18:39:54+01:00
Cechy baśni :
- pisana prozą
- o zdarzeniach opowiada narrator
- we wstępie charakterystyczne zwroty..."Dawno dawno temu".itp.
- na ogół kończy się szczęśliwie
- w bajkach zazwyczaj występują zwierzęta
- zawiera pouczenie (morał)
- gatunek literacki epika



13 3 13
2010-02-02T19:05:25+01:00
1. nieokreślone miejsce i czas akcji .
2. szczęśliwe zakończenie
3. ożywienie przyrody i zwierząt
4. wydarzenie fantastyczne,
5.przemieszanie elementów fantastyki z realizmem


Hans Christian Andersen
jacob i Wilhem Grimm
Charles Perrault
6 3 6