Proszę o rozwiązanie tych zadań:)(jakby coś to te zadania są z książki ,,Gramatyka i stylistyka" klasa I gim.str.66/68/69)
1.Zmień znaczenie podanych zdań, używając partykuł czy, no -że, niech, by , nie.Każdej z nich możesz użyć tylko raz.
a)Ciebie miałem na myśli.
b)Ojciec potrafił go nakarmić.
c)Lubisz lody owocowe.
d)Napisz do babci.
e)Marek dzisiaj zmywa po kolacji.
f)Odpowiedz na moje pytanie.

2.Z czasownikami:pomóc, znaleźć,dowiedzieć się, zaprosić w trybie przypuszczjącym (i w dowolnej osobie) ułóż po 2 takie zdania, aby partykuła by występowała raz przed, drugi raz za czasownikiem. Czy zmiana miejsca tej partykuły w szyku zdania zmienia jego sens?
WZÓR: chcieć-Kto chciałby pójść na grzyby? Kto by chciałby pójść na grzyby?

3.W ostatnich latach zawrotną karierę zrobiły zapożyczone z języka angielskiego wykrzykniki ooops i wow. Znajdź jak najwięcej polskich odpowiedników tych wyrazów.
ooops-
wow-
Jak myślisz, dlaczego ludzie, zwłaszcza młodzi, tak chętnie używają słów ooops i wow, skoro mamy takie bogactwo rodzimych wykrzykników? Jak to świadczy o kulturze językowej młodszego pokolenia?

4.Uzupełnij zdania partykułami i wykrzyknikami. Partykuły podkreśl jedną linią, wykrzykniki-dwiema.
a)... mam ochoty.
b)... to licho!
c) czemu tak stoisz? Rusz ... się!
d)... boli mnie!
e)..., kolego!... możesz nam pomóc?
f)... popatrz! Jaki dziwny ptak!... popatrz, proszę cię.
g)... się twoje słowa nie sprawdziły!
h)..., już wiem, o co chodzi.

Bardzo proszę o rozwiązanie zadań.:)
jeżeli jakieś sprawia trudności, proszę o rowiązanie pozostałych.
Pozdrawiam:*

3

Odpowiedzi

2010-02-13T16:49:32+01:00
Ad.1
a. nie ciebie miałem na myśli.
b. by ojcic potrafił go nakramic.
c. że, lubisz lody owocowe.
d. czy napiszesz do babci?
e. niech marek zmywa dzis po kolacji.
f. no odpowiedz na moje pytanie.
20 3 20
2010-02-13T17:04:34+01:00
Znależć- czy on znalazłby dla mnie czas?
-czy on by znalazł dla mnie czas?

dowiedzieć się- gdy ona dowiedziałaby się nakrzyczała by na niego.
gdy ona by się dowiedziała nakrzyczała by na niego.

zaprosić-czy on mógłby zaprosić mnie do siebie?
czy on by mógł zaprosić mnie do siebie?

partykuła -by nie zmienia sensu zdania ( napewno)
15 3 15
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-13T17:37:05+01:00
Zad.1

a) Nie Ciebie miałem na myśli.
b) Ojciec potrafił by go nakarmić??
c) Czy lubisz lody owocowe??
d)Niech Marek dzisiaj zmywa po kolacji.
c)No odpowiedz na moje pytanie!

zad.2

pomóc: Kto pomógłby mamie wytrzepać dywan??Kto by pomógł mamie wytrzepać dywan


znaleźć: Kto znalazłby tanie prezenty?? Kto by znalazł tanie prezenty??


dowiedzieć się:Kto dowiedział by się kiedy wróci pani z wycieczki?? Kto by się dowiedział kiedy wróci pani z wycieczki??


zaprosić:Kto zaprosil by mnie na urodziny?? Kto by mnie zaprosil na urodziny??


zad.3


ooops-uf,o jej,jej,ał,
wow-łał,


Uważam ze polska młodzież używa tych slow ponieważ są one proste łatwe do zapamiętania i wymowy, mogą być użyte w wielu sytuacjach oraz maja wiele znaczeń.


zad.4.

a) Nie mam ochoty.
b)Niech to licho!
c)Czemu tak stoisz?? Rusz że się!
d)Hej kolego!!Czy możesz nam pomóc??
e)Ałła boli mnie!!
f)Tam popatrz!!Jaki dziwny ptak!! No popatrz,proszę Cię.
g)No i się twoje słowa nie sprawdziły!
h)Aha już wiem,o co chodzi.
43 2 43