1. Ania dodała trzy liczby. Druga z nich była cztery razy większa od pierwszej, a trzecia o 1 mniejsza od drugiej. W wyniku otrzymała liczbę o 23 większą od pierwszej z liczb. Jakie liczby dodała Ania?


2. Mama, tata i syn mają razem 93 lata. Syn jest trzy razy młodszy od mamy, a mama o dwa lata młodsza od taty. Ile lat ma każde z nich?
Szybko poproszę, jest mi bardzo potrzebne!!!!!!!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-02T19:52:48+01:00
1. Ania dodała trzy liczby. Druga z nich była cztery razy większa od pierwszej, a trzecia o 1 mniejsza od drugiej. W wyniku otrzymała liczbę o 23 większą od pierwszej z liczb. Jakie liczby dodała Ania?

liczba pierwsza - x = 3
liczba druga - 4x = 4 * 3 = 12
liczba trzecia - 4x - 1 = 12 - 1 = 11

x + 4x +(4x - 1) = x + 23
x + 4x + 4x - x = 1 +23
8x = 24 //: 8
x = 3

Odp. Ania dodała do siebie 3, 12 i 11.

2. Mama, tata i syn mają razem 93 lata. Syn jest trzy razy młodszy od mamy, a mama o dwa lata młodsza od taty. Ile lat ma każde z nich?

wiek matki - x = 39
wiek syna - x : 3 [w ułamku zwykłym - x trzecie] = 39 : 3 = 13
wiek ojca - x + 2 = 39 + 2 = 41
razem - 93 lata

x + x/3 [to x : 3 nadal mamy w ułamku zwykłym] + x +2 = 93
x/1 + x/3 + x/1 = 93 - 2
3x/3 + x/3 + 3x/1 = 91
7x/3 = 91 //: 7/3
x = 39

Odp: Mama ma 39 lat, syn, 13, ojciec 41.

I oto cała filozofia ;]


W drugim zadaniu x to mama, bo wszystko kręci się w okół niej. Nie ojciec, ani nie syn!
  • judy
  • Początkujący
2010-03-02T19:52:50+01:00
1.
x+3x+3x-1=x+23
7x-1=x+23
6x-1=23
6x=24
6x= 24:6
x=4

1 LICZBA = 4
1 LICZBA = 12
3 LICZBA = 11

2. 93 lata razem
Tata - x
Mama - x-2
Syn - x-2:3


Tata - 41
Mama - 39
Syn 13 :)