Odpowiedzi

2010-03-17T17:09:23+01:00
Częste wojny domowe.
Walka o tron.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-17T17:19:07+01:00
- Armia zawodowa. Po reformie Mariusza na sztandarach występują symboliczne orły. Służba wojskowa (ochotnicza) trwała 16 a później 20 lat. Sprzyjało to znakomitemu wyszkoleniu legionów.

- Częste najazdy i powstania niewolników wymagały stałego utrzymywania silnej armii, a część z niej utrzymywali na własny koszt wodzowie.

- Ogrom państwa skłaniał ku reformom w kierunku silniejszej i szybciej działającej władzy jednoosobowej.

- Dobry i bogaty wódz (każdy dowódca płaci swoim żołnierzom) może bez większych problemów zdobyć władzę. Gajusz Mariusz był konsulem przez pięć kolejnych lat, Lucjusz Korneliusz był przez trzy lata dyktatorem.