Łatwe zadanie... tak naprawde to an gazetke...
Jesli ktos ma materialy o 21 marcu czyli pierwszym dniu wiosny... bylabym wdzieczna zeby ktos przyslal mi wiadomosci na temat tego dnia... i co jest obchodzone itd. Mozecie napisac na gg to co znaleźliście 12891810 lub wysłac tutaj :)
Plis.... :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-17T18:27:31+01:00
Kiedy Zaczyna się wiosna
Pierwszy dzień wiosny kalendarzowej to 21 marca. Wiosna astronomiczna zaczyna się w momencie gdy Słońce "przekracza" równik (ang: Equinox - równonoc wiosenna) ma to miejsce 20 lub 21 marca (szczegóły - patrz tekst poniżej). W 2010 roku wiosna astronomiczna zaczyna się 20 marca o godzinie 17:32 UTC (18:32 czasu polskiego). W 2009 roku rozpoczęła się 20 marca o godzinie 11:44 UTC (12:44 czasu polskiego). W 2008 roku astronomiczna wiosna rozpoczęła się 20 marca punktualnie o 5:48 UTC (6:48 rano czasu polskiego)


Pierwszy dzień wiosny
O ile pierwszy dzień wiosny kalendarzowej ustalony jest umownie na 21 marca, o tyle wiosna astronomiczna rozpoczyna się w chwili gdy słońce przekracza równik. Ma to miejsce zazwyczaj 20 lub 21 marca (stąd też data pierwszego dnia wiosny kalendarzowej). I tak, na przykład w 2008 roku wiosna astronomiczna zaczęła się 20 marca punktualnie o 6:48 ,w 2007 roku wiosna przyszła 21 marca 7 minut po północy, a w bieżącym roku wiosna rozpocznie się 20 marca o godzinie 17:32.
Astronomiczna wiosna kończy się letnim przesileniem (najdłuższym dniem roku) 20/21 czerwca. Ostatni dzień wiosny kalendarzowej to 21 czerwca, 22 czerwca rozpoczyna się kalendarzowe lato.

Tradycje, obrzędy, zwyczaje
Jako, że pierwszy dzień wiosny związany jest z końcem zimy i przebudzaniem się przyrody do życia, miał on przez wieki ogromny wpływ na ludzi. Jeszcze z czasów pogańskich pochodzi święto wiosny o nazwie "Jare" - bogate w obrzędy powitania wiosny. Niektóre z tych obrzędów, np. topienie Marzanny znane i praktykowane są do dzisiaj. Także malowanie jajek, czy śmigus-dyngus utożsamiane dzisiaj z Wielkanocą związane są z obrzędami Słowian. Jajko było symbolem życia, a oblewanie wodą symbolizowało pozimowe oczyszczenie i w pewnym sensie dawało sygnał "skończyła się zima, już można szaleć".
Z najnowszych zwyczajów związanych z przywitaniem pierwszego dnia wiosny należy wymienić urywanie się uczniów i studentów z zajęć, czyli wagary, które z reguły w ten jeden dzień w roku są tolerowane przez nauczycieli i opiekunów.
2010-03-17T18:29:47+01:00
Pierwszy dzień wiosny
O ile pierwszy dzień wiosny kalendarzowej ustalony jest umownie na 21 marca, o tyle wiosna astronomiczna rozpoczyna się w chwili gdy słońce przekracza równik. Ma to miejsce zazwyczaj 20 lub 21 marca (stąd też data pierwszego dnia wiosny kalendarzowej). I tak, na przykład w 2008 roku wiosna astronomiczna zaczęła się 20 marca punktualnie o 6:48 ,w 2007 roku wiosna przyszła 21 marca 7 minut po północy, a w bieżącym roku wiosna rozpocznie się 20 marca o godzinie 17:32.
Astronomiczna wiosna kończy się letnim przesileniem (najdłuższym dniem roku) 20/21 czerwca. Ostatni dzień wiosny kalendarzowej to 21 czerwca, 22 czerwca rozpoczyna się kalendarzowe lato.

Tradycje, obrzędy, zwyczaje
Jako, że pierwszy dzień wiosny związany jest z końcem zimy i przebudzaniem się przyrody do życia, miał on przez wieki ogromny wpływ na ludzi. Jeszcze z czasów pogańskich pochodzi święto wiosny o nazwie "Jare" - bogate w obrzędy powitania wiosny. Niektóre z tych obrzędów, np. topienie Marzanny znane i praktykowane są do dzisiaj. Także malowanie jajek, czy śmigus-dyngus utożsamiane dzisiaj z Wielkanocą związane są z obrzędami Słowian. Jajko było symbolem życia, a oblewanie wodą symbolizowało pozimowe oczyszczenie i w pewnym sensie dawało sygnał "skończyła się zima, już można szaleć".
Z najnowszych zwyczajów związanych z przywitaniem pierwszego dnia wiosny należy wymienić urywanie się uczniów i studentów z zajęć, czyli wagary, które z reguły w ten jeden dzień w roku są tolerowane przez nauczycieli i opiekunów.