W Krakowie (ok. 200m.n.p.m) zanotowano temperaturę powyżej 7,2 stopnie C. Oblicz jakie temperatury powietrza możesz spodziewać się
a)w Zakopanym (ok.800m.n.p.m)
b)nad Morskim Okiem (ok.1400m.n.p.m.)
c)na Rysach (ok2500m.n.p.m.).
Jeżeli przeciętny spadek temperatury wynosi 0,6 stopni C/100m.
PROSZĘ POMÓŻCIE!!!

3

Odpowiedzi

2010-03-22T17:09:26+01:00
A) 800-200=600m.n.p.m.
600m.n.p.m.=3.6 stopnia
7.2-3.6= 3.6stopnia
b)1400-200=1200m.n.p.m.
1200m.n.p.m.= 7.2stopnia
7.2-7.2=0stopni
c)2500-200=2300m.n.p.m.
2300m.n.p.m= 13.8stopnia
7.2-13.8= -6.6 stopnia ;)
1 5 1
2010-03-22T17:15:46+01:00
A) 800 - 200 = 600
600 : 100 = 6
6 razy 0,6 = 3,6
7,2 -3,6 = 3,6 *C
b) 1400 - 200 = 1200
1200 : 100 = 12
12 razy 0.6 = 7,2
7,2 - 7,2 = 0 *C
c ) 2500 - 200 = 2300
2300 : 100 = 23
23 razy 0,6 = 13,8
7,2 - 13,8 = - 6,6 *C
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-22T17:21:50+01:00
Trzeba obliczyc różnicę wyskokości między poszczególnymi miejscami a Krakowem, więc
a) 800m - 200m= 600m. teraz oblicz z proporcji o ile zmienia się temp. w przedziale 600m:
na wysokości 100m- 0,6 stopniC
na wysokości 600m- x
___________________________
600m*0,6 stopni C
___________________= 3,6 stopniaC (metry się skrócą)
100m

Zakopane jest wyżej niż Kraków, więc temp będzie tam niższa- odejmij ją:
7,2stopniaC- 3,6stopniaC= 3,6 stC

b)Morskie Oko 1400m- 200m= 1200m
100m-0,6stC
1200m-x
_____________________
1200m*0,6stC
________________ = 7,2 stC
100m

7,2stC-7,2stC= 0stC

c)Rysy 2500m-200m= 2300m

100m- 0,6 stC
2300m- x
________________
2300m*0,6
_______________= 13,8stC
100m

7,2stC- 13,8stC= -6,6 stC

mam nadzieję, że jest to w miarę zrozumiałe ;P

1 5 1