Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Roma
  • Community Manager
2010-04-03T23:18:18+02:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Obecny wiek Jasia: x
obecny wiek Małgosi: y
wiek Jasia 5 lat temu: x − 5
wiek Małgosi 5 lat temu: y − 5
czyli
x − 5 = 2( y − 5) - pierwsze równanie
Jaś był w wieku Małgosi: x −y lat temu
Małgosia miała wtedy lat: y − ( x − y)
czyli drugie równanie to: x = 3 * [y − ( x − y)]

Rozwiążemy układ równań:

{ x − 5 = 2( y − 5)
{ x = 3 * [y − (x − y)]

{ x − 5 = 2y − 10
{ x = 3 * (y − x + y)

{ x = 2y - 10 + 5
{ x = 3 * (2y - x)

{ x = 2y - 5
{ x = 6y - 3x

{ x = 2y - 5
{ x + 3x = 6y

{ x = 2y - 5
{ 4x = 6y

{ x = 2y - 5
{ 4 * (2y - 5) = 6y

{ x = 2y - 5
{ 8y - 20 = 6y

{ x = 2y - 5
{ 8y - 6y = 20

{ x = 2y - 5
{ 2y = 20 /:2

{ x = 2y - 5
{ y = 10

{ x = 2 * 10 - 5
{ y = 10

{ x = 20 - 5
{ y = 10

{ x = 15
{ y = 10

Odp. Obecnie Jaś ma 15 lat, a Małgosia ma 10 lat.
1 5 1
2010-04-04T00:11:52+02:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Pięć lat temu Jaś był dwa razy starszy od Małgosi. Obecnie ma on trzy razy tyle lat, ile miała Małgosia wtedy, gdy on miał tyle, ile ma Małgosia teraz. Ile lat ma Jaś a ile Małgosia? Stwórz układ równań i go rozwiąż. :)

j-5=2(m-5)
j=3[m-(j-m)]

j-5=2m-10
j=3m-3j+3m

j=2m-5
4j=6m
4(2m-5)=6m
8m-20=6m
2m=20
m=10
j=15